بهترین راه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌

بهترین راه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌

یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای تبدیل ایده‌های خود به یک کسب‌وکار واقعی، موضوع تامین سرمایه‌ی طرح است، مساله‌ای که شاید بسیاری تصور کنند با اعطای وام و تسهیلات کم‌بهره بانکی قابل حل است.
اما تجربه نشان داده است که بسیاری از این دارندگان ایده به دلیل مشکلاتی از قبیل دغدغه فروش، بازاریابی، کم‌تجربگی، عدم برنامه‌ریزی مناسب و یا ریسک‌های بیرونی در همان ابتدای کار با مشکلات اساسی مواجه شده و در این بین تنها چیزی که برای آنها باقی مانده معوقات بانکی بوده است.
این در حالی است که اگر سرمایه موردنیاز این نوع کسب‌وکارها به صورت خُرد از تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران آشنا با ماهیت کسب‌وکار و با پذیرش ریسک‌های آن، تامین شده بود، حتی در صورت شکست نتیجه‌ی کار، جبران این شکست مالی در مقایسه با اینکه سرمایه تنها از یک منبع مالی تامین شده باشد، ساده‌تر می‌بود.
از سال ۱۳۹۴ ایده راه‌اندازی سازوکار «تأمین مالی جمعی» یا Crowdfunding به عنوان یکی از تجربیات موفق تامین مالی در سطح بین‌المللی، جهت بومی‌سازی این راهکار در داخل کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی بورس و اوراق بهادار مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۳۹۷ اولین دستورالعمل تامین مالی جمعی به تصویب شورای عالی بورس رسیده و کارگروه ارزیابی آن در شرکت فرابورس ایران تشکیل شد.
بر این اساس از یک سال گذشته تعدادی از نهادهای مالی، موفق به ایجاد پلتفرم‌ اینترنتی جهت تامین مالی جمعی شدند. شرکت تأمین سرمایه امین (سهامی عام) نیز به عنوان اولین نهاد بانکداری سرمایه‌گذاری کشور به تازگی و در سال ۱۴۰۰ با اخذ مجوز عاملیت تامین مالی جمعی اقدام به راه‌اندازی پلتفرم، سازوکار و فرآیندهای تامین مالی جمعی نموده است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرابورس در حقیقت در این روش قرار نیست که به استارت‌آپ‌ها و طرح‌ها به صورت مستقیم مجوز دهند بلکه به پلتفرم‌هایی که به تامین مالی طرح‌ها کمک می‌کنند مجوز می‌دهند که ضمن قرارداد با نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به بررسی و تامین مالی جمعی طرح‌ها و پروژه‌ها نمایند.

خبر نامه

جهت مشترک شدن در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین فرصت های سرمایه گذاری ثبت نام کنید.